Saturday, December 4, 2010

Jadi Ustaz Dah Anak Murid Aku Nih....


Macam x caya ja dah 10 tahun aku tinggalkan Sungai Koyan Raub. Banyak kenangan aku kat sana. Rasanya terlalu muda aku mengajar kat sana. Kalau x silap aku...... baru umur 21 tahun dah merantau jauh kat tempat orang, Tapi kenangan mengajar kat sana memang best ah, anak murid aku pun ramai yang sporting. Antara anak murid aku yang paling rapat masa dulu2... si Zul. Dah 10 tahun jugak aku tak jumpa ngan dia. Entah macam mana, tempohari dia mengirim surat kat aku, guna alamat rumah kampung. Tak sangka jugak masih ingat lagi dia ngan aku. Setahu aku, si Zul nih dulu antara best student batch diorang la. Seorang yang sangat pemalu dan tak banyak cakap. Yang peliknya aku pun x tau apa puncanya Zul bleh mula rapat ngan aku. Seingat aku, dia nih slalu datang rumah aku untuk belajar dengan aku. Aku pun slalu gak kasi dia bahan2 bacaan. Kalau x silap aku, masa tuh dia masih di Tingkatan 3. Aku ngajar subjek Sains dan Matematik. dalam diam2 si Zul nih, rupanya berisi juga ya. Zul merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dari UPM dan kini beralih arah mengajar di salah sebuah Sekolah Menengah Agama di Melaka. Jadi ustaz la pulak si Zul nih sekarang. Alhamdulillah, berkat tunjuk ajar aku, menjadi jugak budak sorang nih. Selaku guru, aku bangga gak la dapat anak murid yang berjaya dan mengenang jasa. Tahniah Zul cikgu ucapkan......

No comments:

Post a Comment